Sisältömarkkinointi on kustannustehokas keino esimerkiksi yrityksen myynnin kasvattamiseen pitkäjänteisesti. Sillä voidaan sitouttaa asiakkaita, vahvistaa luottamusta ja sisältömarkkinointi on myös erinomainen tapa rakentaa brändimielikuvaa. Sisältömarkkinointi kannattaa ottaa siis yhdeksi työkaluksi yrityksen markkinointiin – me koostimme vinkit, miten pääset alkuun.
Sisältömarkkinointi kantaa hedelmää pitkässä juoksussa ja on johdonmukaisesti toteutettuna hyvin kustannustehokas markkinoinnin keino. Sisältömarkkinointi on kuitenkin pitkäjänteistä tekemistä, eikä sillä haeta pikavoittoja. Siksi sisältömarkkinointi kannattaa ottaa osaksi systemaattista ja jatkuvaa markkinoinnin tekemistä.
Mitä sisältömarkkinointi on ja miksi sitä kannattaa tehdä? Lue sisältökoulun 1. osa!
Aseta mitattavat tavoitteet
Ensimmäisenä on tärkeää asettaa markkinoinnille tavoitteet, jotka pohjautuvat liiketoiminnan tarpeisiin. Kirkasta siis, mitä markkinoinnilla halutaan saada aikaan ja millainen muutos toivotaan tapahtuvan? Onko tavoitteena myynnin kasvu, asiakasmäärän nousu tai esimerkiksi brändin tunnettuuden kasvattaminen?
Tavoitteet kannattaa pyrkiä asettamaan sellaisiksi, että niitä on helppo mitata. Määrittele numeeriset tavoitteet, esimerkiksi + 10 % lisää myyntiä vuositasolla, viisi uutta asiakasta kuukaudessa tai 100 liidiä myynnille kuukausittain, jolloin tavoitteiden toteutumista on helppo mitata ja seurata.
Tavoitteita kannattaa seurata säännöllisesti esimerkiksi kuukausitasolla, jotta nähdään, onko trendi menossa oikeaan suuntaan. On kuitenkin hyvä muistaa, että sisältömarkkinointi tuottaa tulosta ajan saatossa, joten seurantaa on tärkeää malttaa tehdä riittävän pitkään – vuositasolla aletaan nähdä jo todellisia tuloksia ja onko suunta oikea.
Määrittele ketkä ovat kohderyhmääsi ja mistä heidät tavoitat
Kun tavoitteet ovat selvillä, kirkasta ketkä ovat niitä ihmisiä, jotka mahdollistavat näihin tavoitteisiin pääsemisen – eli ketkä ovat kohderyhmääsi. Yritä perehtyä kunnolla siihen, keitä nämä ihmiset oikeasti ovat ja kuinka he käyttäytyvät. Mikä heitä motivoi, millä perustein he tekevät päätöksiä tai mitkä asiat ehkä estävät tekemästä päätöksiä? Mitä he tekevät arjessa ja vapaa-ajallaan? Mitä sosiaalisen median kanavia he käyttävät, millaisia lehtiä lukevat tai mitä podcasteja kuuntelevat?
Mitä paremmin tunnet kohderyhmäsi, sen paremmin ymmärrät mistä ja miten heidät tavoitat, ja mistä heille kannattaa puhua. Tämä auttaa valitsemaan sisältömarkkinoinnille oikeat kanavan, oikean tavan puhutella kohderyhmääsi ja löydät aiheet, jotka kohderyhmääsi aidosti kiinnostavat. Jos kohderyhmäsi ei ole TikTokissa, on turha panostaa aktiiviseen sisällöntuotantoon siellä. Jos taas kohderyhmäsi aktiivisesti käyttää TiktTokia, kannattaa harkita sen potentiaalin hyödyntämistä, vaikka kanava itsellesi olisikin vieras.
Suunnittele sisällöt kohderyhmääsi varten
Sisältömarkkinoinnissa ideana on tarjota kohderyhmälle heitä aidosti kiinnostavaa ja hyödyttävää sisältöä. Älä siis sorru puhumaan vain omasta tuotteestasi tai palvelustasi. Kun tarjoat kohderyhmällesi kiinnostavaa, opettavaista, hyödyllistä tai viihdyttävää sisältöä, ohjaat heidät tehokkaasti esimerkiksi verkkosivustosi pariin ja sitä kautta tutustumaan myös tuotteeseesi tai palveluusi. Ajan mittaan saat siis jatkuvasti liikennettä verkkosivuille henkilöistä, jotka jo ovat kiinnostuneet aihepiiristä tuotteesi ympärillä – ja näin ohjaat potentiaaliset asiakkaat tuotteesi tai palvelusi pariin. Kun panostat pitkäjänteisesti laadukkaaseen sisältöön, sinun ei tarvitse käyttää euroja maksettuun mainontaan, pelkästään ohjataksesi käyttäjät sivustollesi.
Tee systemaattinen suunnitelma arjen tekemisen tueksi
Onnistunut sisältömarkkinointi edellyttää pitkäjänteistä työtä, joten heti alussa on hyvä tehdä selkeä suunnitelma, kuinka saat tuotettua sisältöjä johdonmukaisesti ja säännöllisesti. Hyvä apu jatkuvan tekemisen tueksi voi olla esimerkiksi markkinoinnin vuosikello. Se selkeyttää tekemistä vuositasolla, etkä sorru viime hetken hätäilyyn, kun sisältöjen aiheet on mietitty jo hyvissä ajoin ennakkoon. Toki suunnitelmaan kannattaa jättää liikkumavaraa, mutta hyvä suunnitelma ohjaa arjen tekemistä ja sisällöt tulee varmemmin tehtyä ja toteutettua.
On hyvä miettiä myös, kuinka paljon on mahdollisuuksia tuottaa sisältöjä itse. Yrityksen sisällä on usein paljon asiantuntemusta kohderyhmää kiinnostavista aiheista, mutta jos esimerkiksi kirjoittaminen, valokuvaaminen tai videoiden tekeminen tuntuu hankalalta, voi olla järkevää ottaa avuksi ammattilainen. Toisaalta erityisesti yrityksen alkutaipaleella saattaa olla järkevää aloittaa sisältöjen tekeminen itse, kun paras ymmärrys ja osaaminen on yrityksessä sisällä. Paras tapa tekemiseen löytyy kokeilemalla.
Näin pääset sisältömarkkinoinnissa alkuun:
1. Aseta mitattavat tavoitteet – mitä markkinoinnilla halutaan saada aikaan ja millainen muutos toivotaan tapahtuvan?
2. Kirkasta ketkä ovat niitä ihmisiä, jotka mahdollistavat näihin tavoitteisiin pääsemisen – eli ketkä ovat kohderyhmääsi?
3. Kun tunnet kohderyhmäsi, valitse kanavat, joita he käyttävät
4. Suunnittele kohderyhmääsi aidosti kiinnostavaa sisältöä – älä sorru puhumaan vain omasta tuotteestasi tai palvelustasi
5. Tee systemaattinen suunnitelma arjen tekemisen tueksi
6. Aloita säännöllinen tekeminen, seuraa tuloksia ja jatka pitkäjänteisesti – ole valmis oppimaan matkan varrella, äläkä pelkää muuttaa suunnitelmaa, sillä sisältömarkkinointi tuo usein oivalluksia tekemisen kautta!
Muista, että sisältömarkkinointi vaatii johdonmukaista työtä pitkään. Seuraa tuloksia, analysoi ja jatka pitkäjänteistä työtä. Ole kärsivällinen ja valmis oppimaan. Todennäköisesti tehty työ opettaa myös matkan varrella ja ohjaa oikeaan suuntaan.
Kaipaatko apua sisältömarkkinoinnin aloittamiseen? Me Jatkotarinalla autamme kaikissa markkinoinnin tarpeissa, voimme sparrata alkuun ja tukea arjen tekemisessä tai tarvittaessa auttaa kaikissa sisältömarkkinoinnin tarpeissa aina suunnittelusta sisällöntuotantoon, sekä tukea tavoitteiden seurannassa, mittaamisessa ja analysoinnissa. Jos tuntuu, että markkinoinnin tekeminen yksin takkuaa, ota yhteyttä ja mietitään parhaat tavat tukea juuri teidän tavoitteitanne!
Marko Tuliniemi
Head of Digital
0400 277974
marko@jatkotarina.fi