WordPress sisällöntuotanto

Yrittäjän ja yrityspäättäjän sisältökoulu: Mitä on sisältömarkkinointi ja miksi sitä kannattaa tehdä?

Markkinoinnin tehtävä on tukea myyntiä ja lopulta tuottaa lisää kauppaa. Yrityksen johdon on hyvä ymmärtää erilaisia markkinoinnin keinoja, ja mitkä niistä palvelevat parhaiten yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita. Sisältömarkkinointi on pitkässä juoksussa erittäin kustannustehokas myynnin tukitoimi. Mitä sisältömarkkinointi käytännössä tarkoittaa ja miten sitä kannattaa tehdä? Tässä juttusarjassa avaamme, mitä jokaisen yrittäjän tai yrityspäättäjän olisi hyvä sisältömarkkinoinnista ymmärtää.

Sisältömarkkinointia ovat esimerkiksi blogikirjoitukset, artikkelit verkkosivuilla, oppaat, videot, podcastit ja sosiaalisen median sisällöt. Yksinkertaistettuna sisältömarkkinointi on markkinointia erilaisten sisältöjen, kuten tekstien, kuvien, videoiden ja äänen muodossa. Ideana on tuottaa kohderyhmää aidosti kiinnostavaa sisältöä, joka voi olla hyödyllistä, opettavaista tai viihdyttävää. Sisältömarkkinoinnilla pyritään ensisijaisesti tarjoamaan ratkaisuja kohderyhmän tarpeisiin, ei niinkään suoraan myydä omaa tuotetta tai palvelua – vaikka lopullisena tavoitteena olisikin myynnin kasvu.

”Onnistuakseen sisältömarkkinointi vaatii oikeanlaista ajattelua. Sisältömarkkinointi on ennen kaikkea liiketoiminnallista ajattelua, ei vain sisällöntuotantoa.”

Onnistuakseen sisältömarkkinointi vaatii oikeanlaista ajattelua. Sisältömarkkinointi on ennen kaikkea liiketoiminnallista ajattelua, ei vain sisällöntuotantoa. Yleisin virhe sisältömarkkinoinnissa on mieltää se puhtaasti viestintänä. Onnistunut sisältömarkkinointi edellyttää vahvaa myynnillistä ymmärrystä ja on tunnistettava sen saumaton yhteys liiketoimintaan sekä sen tavoitteisiin.

Millaisiin tavoitteisiin sisältömarkkinointi on hyvä työkalu?

Sisältömarkkinoinnilla rakennetaan luottamusta, vahvistetaan brändimielikuvaa ja sitoutetaan asiakkaita. Tarjoamalla kohderyhmälle aidosti kiinnostavia sisältöjä, voidaan myös erottautua kilpailijoista ja vahvistaa mielikuvaa yrityksestä tai brändistä. Myynnin tukitoimena sisältömarkkinointi voi auttaa tunnistamaan potentiaalisia asiakkaita ja ohjaa myyntiä keskittämään rajalliset resurssit oikein. Kun tunnistettuja kontakteja saadaan esimerkiksi oppaan ladanneista, tiedämme, että he ovat kiinnostuneita kyseisestä aihepiiristä ja suurella todennäköisyydellä myös siihen liittyvästä tuotteesta tai palvelusta. Näin myynnille saadaan valmiiksi lämpimiä liidejä ja myynnin resurssit voidaan keskittää kontaktoimaan potentiaalisimpia kontakteja kylmäsoittojen sijaan. Sisältömarkkinointi on erinomainen työkalu myös maineenhallintaan, hyvän maineen ylläpitoon ja vahvistamiseen sekä tarvittaessa maineen korjaukseen.

Seuraa pitkäjänteisesti tavoitteiden toteutumista

Sisältömarkkinoinnille kannattaa aina asettaa selkeät tavoitteet, jotka ovat kytköksissä suoraan liiketoimintaan. On hyvä määrittää mitattavat tavoitteet, jolloin niiden toteutumista on helppo seurata, eli esimerkiksi 10 uutta liidiä kuukausittain, +10 % myynnin kasvua tai viisi uutta asiakkuutta vuodessa. Tunnettuuden kasvua voidaan mitata tunnettuustutkimuksella, joka toteutetaan heti sisältömarkkinointia aloittaessa ja esimerkiksi vuoden jälkeen uudelleen. Oleellista on, että tavoitteiden asettelulla osataan sisältömarkkinoinnissa keskittyä oikeisiin asioihin ja työskennellään määrätietoisesti liiketoiminnallisten tavoitteiden eteen. Kun tavoitteiden toteutumista seurataan säännöllisesti, voidaan tarvittaessa kurssia korjata. 

Onnistuneen sisältömarkkinoinnin muistilista:

  • Sisältömarkkinoinnin tulee perustua liiketoiminnallisiin tavoitteisiin – pidä kirkkaana mielessä, mitä markkinoinnin toimenpiteillä halutaan saavuttaa.
  • Valitse käytettävät kanavat ja formaatit kohderyhmäsi mukaan, sekä puhu heitä aidosti kiinnostavista aiheista, tarjoa ratkaisuja kohderyhmän tarpeisiin.
  • Aseta sisältömarkkinoinnille selkeät, mitattavat tavoitteet ja seuraa niiden toteutumista.
  • Sisältömarkkinointi on pitkäjänteistä työtä – tee siitä säännöllistä, jatkuvaa tekemistä ja selkeä suunnitelma sen toteutumisen tueksi.
  • Sitoudu sisältömarkkinoinnin tekemiseen – pitkässä juoksussa sisältömarkkinointi on erittäin kustannustehokas myynnin tukitoimi.

Millaiselle yritykselle sisältömarkkinointi sopii?

Sisältömarkkinointi on erinomainen työkalu yritykselle kuin yritykselle. Huomioitavaa on, että sisältömarkkinointi vaatii pitkäjänteistä työtä ja siihen on tärkeää sitoutua. Muista, että olette itse oman alanne asiantuntijoita, ja usein yrityksen sisältä löytyy paljon ammennettavaa tietoa sisältöihin. Jos kirjoittaminen, videoiden tai some-sisältöjen luominen tulee yrityksen sisältä luontevasti, kannattaa omia resursseja hyödyntää. Toisaalta laadukkaan tekstin kirjoittamisessa tai videoiden tuotannossa voi ulkopuolinen kumppani olla arvokas apu. Oli työtapa tai työnjako mikä tahansa, oleellista on, että sisältömarkkinoinnissa on selkeä prosessi, joka tuo tekemiseen säännöllisyyttä sekä jatkuvuutta, ja sisältömarkkinoinnin tuloksia seurataan säännöllisesti ja niitä peilataan liiketoiminnan tavoitteisiin.

Kaipaatko apua sisältömarkkinointiin? Me Jatkotarinalla olemme apuna kaikissa sisältömarkkinoinnin tarpeissa, niin strategisen tason suunnittelussa, arjen prosessien selkeyttämisessä kuin käytännön sisällöntuotannossa teksteistä videoihin ja podcasteihin. Ota yhteyttä, niin mietitään yhdessä, miten voimme parhaalla mahdollisella tavalla tukea juuri teidän liiketoimintanne tarpeita!

Marko Tuliniemi  

Toimitusjohtaja, Jatkotarina Oy  
0400 277974 / marko@jatkotarina.fi