Svenska Teatern ja Storybound 1,5 vuoden yhteiseen projektiin

Ruotsinkielisen kansallisnäyttämön Svenska Teaternin Ny publik – mera publik on uusi kokonaisvaltainen strategia, jossa teatteri uudistaa toimintatapojaan, prosessejaan sekä työkalujaan laajentaakseen yleisöpohjaa niin uusiin ruotsin- kuin suomenkielisiin katsojiin. Osana monikanavaista kattostrategiaa uudistetaan täysin myös teatterin myynnin ja markkinoinnin mallit, prosessit sekä työkalut, johon konsultiksi valittiin Storybound Oy.

Kulunut ja edelleen jatkuva poikkeusvuosi on haastanut koko esittävän taiteen kenttää ennenäkemättömällä tavalla. Svenska Teaternin jo aiemmin suunniteltu strategiankirkastaminen saikin lisää aikataulullisia paineita – kuinka teatteri ylläpitäisi toimintaansa, kun esitystoiminnalle oleellisia kohtaamisia ei pystytä järjestämään, tai harjoitus- ja esitystoimintaa toteuttamaan? Kuinka käy vakiintuneiden yleisöjen kanssa, kuinka saada kontaktia laajempiin yleisöihin ja kuinka kasvattaa uusia teatterinystäviä varmistamaan historiallisen Svenska Teaternin tulevaisuutta

– Oman tekemisen kyseenalaistaminen säännöllisesti on aina tärkeää. Kyseessä on meille ainutlaatuinen kehitysprojekti, jolla varmistamme, että teemme myynnissä ja markkinoinnissa oikeita asioita. Ny publik – mera publik on yksi meidän kattostrategian painopisteistä, sillä haluamme olla kaikille avoin teatteri, kielestä riippumatta, ja näin varmistaa asemamme myös tulevaisuudessa vahvana teatterina, teatterinjohtaja Joachim Thibblin kertoo.

Loppuvuodesta 2020 Svenska Teatern otti yhteyttä Storyboundin toimitusjohtajaan, Elli Mäkilään. Ajatuksia teatterin tarpeista ja strategiasta suhteessa Storyboundin näkemyksiin myynnin ja markkinoinnin prosesseista peilattiin neljässä erillisessä keskustelussa talven aikana, ennen kuin teatteri teki valintansa kumppanin suhteen.

– Tutustuin Elliin ensimmäistä kertaa 2019 Aalto EE:n Business of Culture -koulutuksessa. Havaitsin jo tuolloin, että hän oli kirkas ajattelija, joka osasi poimia olennaisia asioita ja painaa sopivasti myös kipeitä kohtia. Viime vuonna käytyjen keskustelujemme jälkeen totesimme, että haluamme myös teatterina tehdä työtä hänen kanssaan. Ellin vankka kokemus myynnistä ja markkinoinnista sekä suuri ymmärrys ja käytännön kokemus kulttuurialalta olivat keskeisiä tekijöitä, Thibblin summaa.

Varsinainen yhteistyö aloitettiin maaliskuun alussa 2021, ja arvioitu kesto on eri vaiheineen 1,5 vuotta, kattaen tilanneanalyysin, tavoiteasettelun, sekä prosessien, työkalujen sekä myynti- ja markkinointiosaston henkilöstön osaamisen päivittämisen Svenska Teaternia parhaiten palvelevaan uuteen malliin. Metodeina käytetään muun muassa yhteiskehittämisen työkaluja, visuaalista mallintamista sekä eri toimintoihin syntyviä reflektointikehiä, joiden avulla aikaansaadaan tarpeeksi mikromuutoksia kattotason tavoitteiden toteutumiseksi.

Storybound tuntee kulttuurikentän

Olemme työskennelleet monenlaisen kulttuuriorganisaation kanssa niin Suomessa kuin ulkomailla, joten substanssiymmärryksemme on laaja. Myös varmuus siitä, että meiltä löytyy niin digitaalisen markkinoinnin kuin myynnin johtamisen vahvaa taustaa, ja että erikoisosaamisalueiden asiantuntijamme pystyvät kommunikoimaan molemmilla kotimaisilla kielillä, antoivat minulle vastuullisena konsulttina hyvän selkänojan, Storyboundin toimitusjohtaja Elli Mäkilä kiittelee.

Lue sama ruotsiksi – läs samma på svenska!

Kuvat: Svenska Teatern