Kahta toimipistettä pääkaupunkiseudulla pitävä autokorjaamo Aallon Auto on tehnyt menestyksekästä markkinointiyhteistyötä Jatkotarina Oy:n kanssa jo pidemmän aikaa. Kun ajankohtaiseksi tuli tehostaa uuden palvelun myyntiä, lähdettiin projektiin sisältömarkkinointi edellä. Tulokset puhukoot puolestaan: puolessa vuodessa Aviloo-testien myynti on moninkertaistunut.
Markkinoinnin ammattilaiset puhuvat usein mielellään sisältömarkkinoinnin tehosta, mutta konkreettiset esimerkit jäävät puuttumaan. Tässä artikkelissa avaamme Aallon Auton kanssa toteutetun sisältömarkkinointiprojektin kulkua ja tuloksia, ja osoitamme miten sisältömarkkinointi voi tuoda merkittäviä tuloksia niin hakukonenäkyvyyteen kuin liiketoiminnan kasvuun.
Lähtötilanne: Uusi palvelu tarvitsee lisää myyntiä
Aallon Auto otti alkuvuonna 2024 valikoimaansa Aviloo-akkutestauspalvelun sähköautoille ja hybrideille. Kyseessä oli investointi uuteen teknologiaan, ja tavoitteena vahvistaa Aallon Auton asemaa kasvavalla sähköautojen ja hybridien huoltomarkkinalla. Nyt tälle palvelulle toivottiin lisää myyntiä, ja samalla haluttiin nostaa Aallon Auton profiilia kuluttajien silmissä sähkö- ja hybridiautojen huoltojen osaajana.
Tavoitteet
Sisällöntuotannolla tulee aina olla liiketoiminnallinen tavoite, ja tälle artikkelille tavoitteiksi asetettiin mm:
- Aviloo-akkutestien myynnin kasvattaminen (kuluttajat ja autoliikkeet)
- Aallon Auton auktoriteetin kasvattaminen potentiaalisessa sähkö- ja hybridiautojen huoltoja hyödyntävässä asiakaskentässä
- Aallon Auton positiivisen työnantajamielikuvan vahvistaminen
Tiesimme jo sisältöjä suunniteltaessa, että suoraa kysyntää Aviloo-akkutesteille ei juurikaan vielä ollut, mutta kuluttajia kiinnostaa tällä hetkellä valtavasti akkujen kunto ja siihen liittyvät seikat – joten näiden teemojen kautta on tavoitettavissa potentiaalisia asiakkaita, joille artikkelien kautta nostetaan esille mahdollisuutta testauttaa oman tai ostettavan auton ajoakku Aallon Autossa. Samalla tällä artikkelilla pystytään myös demonstroimaan Aallon Auton osaamista ja investointeja uuteen teknologiaan, joka nostaa auktoriteettia ja työnantajamielikuvaa.
Datasta ja kokemustiedosta perusteet sisältösuunnitteluun
Lähdimme liikkeelle ihan perinteisellä hakukoneoptimoinnin työkalulla, eli avainsana-analyysillä. Tarkoitus oli kartoittaa palveluun liittyvän kysynnän teemat ja luonne, ja hakea sitä kautta artikkeliaiheita joista tuottaa kuluttajia kiinnostavaa sisältöä niin, että se liittyy nimenomaan Aviloo-akkutestin myyntiin.
Tutkimuksessa selvisi heti, että erityisesti sähköautojen ja ladattavien plug-in-hybridiautojen akkujen kestävyyteen liittyvät haut olivat voimakkaassa kasvussa. Kuluttajat etsivät aktiivisesti tietoa akkujen kestävyydestä ja akun vaihdon hinnasta, mutta myös akkujen testaamiseen liittyvä kysyntä alkoi jo nostaa päätään hakukoneissa. Kun keskustelimme Aallon Auton asiantuntijoiden kanssa, tuli selväksi että jo lähitulevaisuudessa tulee olemaan vielä paljon enemmän kysyntää ajoakkujen kuntotesteille koska nimenomaan plug-in-hybridien akkuteknologiasta ja autojen käyttötavoista on alkanut nousemaan esille ongelmia.
Sisällön toteutus ja optimointi
Yhdistimme keräämämme hakukonedatan Aallon Auton asiantuntijoilta saamiimme kokemustietoihin tulevista tarpeista ajoakkujen testaamisen ja korjaamisen osalta, ja päätimme tuottaa kattavan artikkelin plug-in-hybridien akkujen kestosta, käyttötapojen vaikutuksesta akkujen kestoon, ja siitä miten akkuja voidaan korjata. Artikkelia varten haastattelimme myös Aallon Auton sähköautojen korjauksiin erikoistuneita mekaanikkoja.
Artikkelin julkaisun jälkeen seurasimme tarkasti sen suoriutumista hakukoneissa ja teimme sisältöön hienosäätöä havaintojen perusteella. Artikkeli lähti heti keräämään oikeansuuntaista hakunäkyvyyttä. Siihen saavuttiin hakukoneista mm. termeillä:
- Hybridiauton akun vaihto hinta
- Hybridi akun testaus hinta
- Hybridiauton akun kesto
- Kannattaako ostaa käytetty hybridiauto
Olimme myös ennakoineet kiinnostuksen kasvun akkutestaamisen osalta oikein vaikkei se vielä hakukonedatassa avainsana-analyysiä tehtäessä ollutkaan aivan selkeästi näkyvissä. Akkujen testaamiseen liittyvät hakutermit alkoivat myös näkymään yleisessä hakudatassa heti artikkelin julkaisun jälkeen.
Onneksemme ajoituksemme osui myös yhteen sosiaalisessa mediassa nousseiden ja myös valtamediaa puhuttaneiden plug-in-hybridiautojen akkuongelmien kanssa. Kokkolan Autohuollon Jesse Haapala nosti omalla TikTok-kanavallaan useasti esille näihin autoihin liittyviä ongelmia johon myös Ilta-Sanomat ja Iltalehti tarttuivat uutisoinnillaan. Tuossa vaiheessa oma artikkelimme oli jo saavuttanut sopivaa jalansijaa Googlen hakukoneessa, joten kuluttajien kasvava tiedonjano toi artikkelille hyvää näkyvyyttä.

Tulokset puhuvat puolestaan
Sisältömarkkinoinnin positiiviset vaikutukset näkyivät nopeasti usealla mittarilla:
- Hakukonenäkyvyys parani merkittävästi keskeisillä avainsanoilla
- Aviloo-testien tilausmäärät kasvoivat tasaisesti, tammikuussa jopa merkittävästi
- Eri autoliikkeet tilasivat enenevässä määrin Aviloo-testejä sisään ostettaviin ja ulos myytäviin vaihtoautoihin
Onnistunut sisältömarkkinointi kantaa hedelmää myös Googlen ulkopuolella. Jaoimme tuotetun artikkelin tottakai myös Metan nostona, jonka kohdistimme alueellisesti Aallon Auton toimipisteiden ympäristöön alueelle josta Aallon Auton asiakkaat tyypillisesti tulevat. Tuon postauksen näkyvyyttä tuettiin maksetun Meta-mainonnan avulla, ja saimme sillä sivustolle hyvää liikennettä n. – 90 % halvemmalla klikkihinnalla kuin mitä normaali Meta-markkinointi tuo. Tässäkin asiakkaita puhutteleva, kiinnostava sisältö toimii loistavasti.

Sisältömarkkinointi tuo pitkäaikaista korkoa-korolle-kasvua
Projekti osoitti, että huolellisesti suunniteltu sisältömarkkinointi voi:
- Tuoda jatkuvaa orgaanista liikennettä sivustolle
- Vahvistaa yrityksen asiantuntija-asemaa
- Tehostaa maksettua mainontaa
- Tuottaa konkreettisia myyntiliidejä
Mitä tästä opimme?
Onnistuneen sisältömarkkinoinnin taustalla on aina huolellinen pohjatyö. Pelkkä sisällön tuottaminen ei riitä – tarvitaan dataan perustuvaa analyysia kohderyhmän tarpeista ja hakukäyttäytymisestä, ja tuon tiedon yhdistämistä liiketoiminnan sisäpiiritietoon ja asiakastuntemukseen.
Tärkeää on myös sisällön jatkuva kehittäminen hakukoneoptimoinnin näkökulmasta ja valmius tarttua ajankohtaisiin aiheisiin, jotka resonoivat kohderyhmässä.
Haluatko kuulla lisää siitä, miten voisimme auttaa sinun yrityksesi sisältömarkkinoinnin kehittämisessä? Ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää.