Miten toimittaja käyttää tekoälyä? 

Kun katson viimeaikaisia keskusteluja ChatGPT:n kanssa, tuntuvat ne jakautuvan kahteen osaan. Ensimmäiseksi rakentelen ChatGPT:n avulla paljon työhön liittyviä palasia, pohdintoja, konsepteja ja ajatusten pallottelua. Toinen käyttötarkoitus lienee monille se tyypillisempi: kun jokin asia pompsahtaa mieleen, en menekään hakukoneeseen etsimään tietoa, vaan syötän ongelmani tekoälyn kehotteeseen. 

Viime aikoina olen esimerkiksi etsinyt tietoa Rooman ravintoloista, oikean perunalajikkeen löytämiseksi perunamuusiin sekä hakenut tietoa Vantaan suurimmista lähiöistä. 

En myöskään ole yksin asian kanssa, sillä nykyisin yhä useampi ihminen tuntuu hakevan tietoa tekoälyltä hakukoneen sijaan. Nopea soittokierros tutuille toimittajille vahvisti myös asiaa journalistipuolelta: kyllä, tekoälyä käytetään merkittävässä määrin myös toimittajan työssä. 

Viestivän yrityksen kannalta toimittajien tekoälyistäminen tuo eteen mielenkiintoisen haasteen. Jos toimittajat käyttävät hakukoneen sijaan tekoälyä, miten organisaation viesti nousee esille uuden teknologian myötä? 

Näin tekoäly toimii toimittajan työssä 

Otetaan kuvitteellinen esimerkki uusiutuvasta energiasta. Jos toimittajan pöydälle tulee juttu aiheesta uusiutuvan energian hankkeet Suomessa, ennen toimittaja saattoi aloittaa jutun rakentamisen googlaamalla “uusiutuvan energian hankkeet Suomessa”. Nykyisin toimittaja kirjoittaa tekoälytyökalulle esimerkiksi näin: 

”Mitä merkittäviä uusiutuvan energian hankkeita Suomessa on käynnissä vuonna 2025?” 

Tekoäly tiivistää eri lähteistä löytämänsä sisällön ja tarjoaa valmiin listauksen. Ongelmana on se, että jos yrityksen hankkeita ei ole mainittu avoimessa lähdedatassa, ne jäävät näkymättömiin. 

Kun ChatGPT:ltä kysyy, miten hän päätyy tiettyihin valintoihin, aukenee myös portti siihen, miten yritysten pitäisi ajatella omaa näkyvyyttään myös tekoälytuloksissa. 

ChatGPT:n toimintalogiikka uusiutuvan energian hankkeissa oli suurin piirtein tällainen: 

  1. Oman tietopohjan lisäksi ChatGPT käytti laajasti verkkohakua useammalla hakutermillä. Sen sijaan, että olisi käytetty vain yhtä hakutermiä, ChatGPT haki tietoa netistä vähintään neljällä hakutermillä. Tämä on olennainen asia verrattuna esimerkiksi toimittajan googlaukseen yhdellä hakutermillä. Tekoäly siis laajentaa jo automaattisesti hakukenttää merkittävästi verrattuna perinteiseen “googlaukseen” 
  1. Tekoäly tekee myös valintoja kehotteen pohjalta. Kun kehotteessa mainittiin sana merkittävä, tarkoitti se myös tekoälytyökalun kannalta karsintaa. Esimerkkitapauksessamme ChatGPT:n itselleen määrittämiä kriteerejä olivat muun muassa merkittävä mittakaava, hankkeen aloitus-, uutisointi- tai valmistumisvuosi sekä luotettava lähde. 
  1. ChatGPT kertoi myös miten lähteiden luotettavuus varmistetaan: uutismediat ja viranomaistahot saavat korkeamman luokituksen kuin esimerkiksi firmojen nettisivut. 

Mitä pitäisi sitten tehdä? 

Yrityksen näkökulmasta kiinnostava kuuma peruna on tietysti se, miten päästään tekoälytyökalujen “hakutuloksiin”. Tämä on tärkeää sekä medianäkyvyyden että yleisemminkin firman bisneksen näkökulmasta. 

Yleinen hyvä nyrkkisääntö on edelleen laadukas sisältö. Jos yrityksen verkkosivut tarjoavat riittävän laadukasta ja monipuolista sisältöä riittävän kapealla alueella, tulokset heijastuvat myös tekoälytyökaluihin. 

Tekoälyaikakausi vaatii kuitenkin uudenlaista pohtimista. Se vaatii luopumista perinteisistä hakutermeistä ja panostamista laajemmin siihen, millä kaikilla hakusanoilla verkkosivuille voidaan päästä.  

Olennaista on muistaa esimerkkitapauksemme valintakriteerit: useampi hakutermi, oikeanlaiset valinnat sekä lähteen luotettavuus. Näiden kaikkien kriteerien parantamiseen on olemassa yksi ainoa lääke: riittävän laadukas ja monipuolinen sisältö. 

Kirjoittaja Ville Kormilainen on kokenut Jatkotarinan Senior Consultant, jolla on laaja tausta niin toimitustyössä kuin markkinoinnissa ja asiakkuuksien johtamisessa. Hän on toiminut muun muassa isoissa viestintätoimistoissa konsulttina ja johtotehtävissä mm. viestintätoimisto Kaiussa. Ville on koulutukseltaan hallintotieteiden sekä teologian maisteri ja tehnyt töitä toimittajana, konsulttina sekä pappina. Lisäksi hänet tunnetaan myös stand up -koomikkona.

Ville Kormilainen
Senior Consultant
+358 40 743 0003
ville.kormilainen@jatkotarina.fi