Markkinoinnin_muistilista

Yrittäjän Google-koulu: Mitä jokaisen yrittäjän pitäisi ymmärtää hakukonemainonnasta?

Hakukonemainonta, Google-mainonta, hakukoneoptimointi, SEO ja SEM – termeinä nämä kaikki ovat lähellä toisiaan, mutta menevät puheessa usein iloisesti ristiin. Miten tässä digimarkkinoinnin sanaviidakossa pitäisi pysyä perässä, ja miksi yrittäjän kannattaa ymmärtää ainakin perusteet näistä? No, me autamme – siksi, että hakukoneen potentiaali olisi yksinkertaisesti hölmöä jättää hyödyntämättä.

Parhaimmillaan hakukoneen kautta tavoitetaan potentiaalinen asiakas täsmälleen oikeassa hetkessä, kun hänellä on tarve tuotteellesi tai palvelullesi ja hän etsii siitä tietoa. Hakukoneessa voi näkyä joko mainostamalla eli hyödyntämällä maksettua hakukonemainontaa tai tarjoamalla hyvää sisältöä juuri siihen, mitä käyttäjät hakevat eli kehittämällä verkkosivuston sisältöä vastaamaan mahdollisimman hyvin hakukoneen tavoitteisiin – auttaa siis käyttäjiä löytämään vastauksia kysymyksiinsä. 

On monia keinoja hyödyntää hakukonetta eli esimerkiksi Googlea tai Bingiä markkinoinnissa. Tapauskohtaista on, miten hakukonemainontaa kannattaa toteuttaa, mutta perusasiat on hyvä ymmärtää, jotta hakukonemainonnan potentiaali ei jää kokonaan hyödyntämättä. Me autamme sinua hahmottamaan, mistä hakukonemainonnassa on kyse ja miten saat siitä parhaan hyödyn irti.

Hakukonemainonta vai hakukoneoptimointi?

Hakukonemainonta on verkkomainonnan muoto, jossa mainostajat näkyvät hakukoneiden sivuilla käyttäjien tekemien hakujen perusteella. Tavoitteena on houkutella käyttäjiä verkkosivustoille tai saada heidät suorittamaan toimenpiteitä, kuten ostoksia tai rekisteröitymisiä.

Hakumainonnasta tai hakukonemainonnasta (SEM – search engine marketing) puhutaan usein rinnakkain Google-mainonnan kanssa. Kun puhutaan Google-mainonnasta, viitataan hakukoneena nimenomaan Googleen, joka on hakukoneista käytetyin. Tavallisin tapa tehdä hakukonemainontaa onkin Google-mainonta. Hakukonemainonta tapahtuu yleensä hakukonemainosjärjestelmien, kuten Google Adsin, kautta. Mainostaja asettaa kampanjatavoitteet ja maksaa vain klikkauksista. 

Hakukonemainonta viittaa siihen, että mainontaan käytetään rahaa – eli ostetaan mainostilaa hakukoneesta. Hakukoneoptimointi (SEO – search engine optimization) taas tarkoittaa, että sivuston sisältöä viilataan mahdollisimman optimaaliseksi hakukoneen hakuja ajatellen, eli yritetään antaa hakukoneelle niitä vastauksia, joita käyttäjät hakukoneesta hakevat ja siten ohjata liikennettä omalle sivustolle. Hakukoneoptimointi ei siis vaadi mainoksiin käytettyjä euroja, mutta se vaatii paljon pitkäjänteistä työtä, sisältöjen suunnittelua ja tuotantoa.

Hakukoneen tehtävä on tuoda vastauksia käyttäjilleen – varmista, että vastaat siihen, mitä etsitään

Googlen tärkein tehtävä on tuoda vastauksia käyttäjilleen, joten myös Googlen tavoite on ohjata käyttäjä sellaiselle sivulle, josta hän varmimmin löytää vastauksen etsimäänsä kysymykseen. On siis tärkeää varmistaa, että sivustoltasi löytyy sitä tietoa, mitä käyttäjä etsii. Samalla varmistat myös itsellesi parhaan mahdollisen lopputuloksen. 

Jos esimerkiksi pyörähuoltoliike tekee Google-mainoksen pyörän jarrupalojen vaihdosta ja mainoksesta ohjataan huoltoliikkeen etusivulle, saattaa käyttäjä kääntyä pian takaisin, kun ei löydäkään etsimäänsä tietoa. Jos taas käyttäjä päätyy sivulle, joka kertoo informatiivisesti jarrupalojen vaihtamisesta, miten se huoltoliikkeessä tehdään, mitä se kustantaa ja kuinka voi varata ajan jarruhuoltoon, lukee hän todennäköisemmin sisällön ja kenties varaa ajan saman tien.

Missä hakumainokset tai orgaaniset tulokset näkyvät – ja miten eri paikkoja kannattaa hyödyntää?

Kun Googlesta hakee tietoa, hakutulosten alussa näkyvät ensimmäisenä mainospaikat eli sponsoroidut sisällöt. Tämän jälkeen näytetään hakua vastaavia sijaintitietoja. Vasta kahden edellisen kohdan jälkeen näkyvät orgaaniset hakutulokset. 

Jos käyttäjä etsii informatiivista sisältöä ja vastausta johonkin tiettyyn kysymykseen, voi olla, että mainosten yli hypätään saman tien ja vastausta etsitään nimenomaan orgaanisista hakutuloksista eli niistä, joita ei ole hankittu mainosrahalla. 

Usein orgaaniset hakutulokset koetaan sponsoroituja luotettavimpina ja ensimmäinen orgaaninen haku kerää tyypillisesti jopa 30 % kaikista klikkauksista. Tätä ajatellen on perusteltua panostaa myös hakukoneoptimointiin ja pyrkiä nousemaan orgaanisissa hakutuloksissa korkealle. Toisaalta, jos käyttäjä on jo lähellä ostopäätöstä, etsii tuotetta tai palveluntarjoajaa ja ehkä vertailee vaihtoehtoja, klikataan todennäköisesti jo ensimmäisiä mainoksia.

On järkevää miettiä, missä kohtaa hakukonetta on kannattavaa näkyä milloinkin ja kuinka sinne päästään. Toisaalta on myös etu, mitä enemmän tilaa yritys Googlessa saa – sitä suuremmalla todennäköisyydellä klikkaukset päätyvät yrityksen sivuille. Voi siis olla viisasta panostaa rinnakkain sekä maksettuun mainontaan että hakukoneoptimointiin.

Hakukonemarkkinointi pähkinänkuoressa:

  • Hakukonemainonta (search engine marketing eli SEM) viittaa maksettuun mainontaan – ostat siis mainostilaa hakukoneesta, esimerkiksi Googlesta
  • Hakukoneoptimointi (search engine optimization eli SEO) viittaa orgaanisen eli maksuttoman liikenteen hyödyntämiseen
  • Hakukoneessa sponsoroidut sisällöt eli mainokset näkyvät ensimmäisinä, sen jälkeen orgaaniset sisällöt
  • Mieti missä kohtaa on tärkeää näkyä ja milloin? Mainokseen klikataan usein, kun ollaan jo lähellä ostopäätöstä, mutta orgaaniset hakutulokset saatetaan kokea mainoksia luotettavimpina
  • On myös etu näkyä Googlen hakutuloksissa mahdollisimman laajasti: usein on järkevää hyödyntää sekä maksettua mainontaa että hakukoneoptimointia

Opettele hyödyntämään peruskeinoja hakukonemarkkinoinnissa, uskalla kokeilla, tutki tuloksia ja tee johtopäätöksiä niiden pohjalta – Google-markkinointi on jatkuvaa tekemistä ja oppimista!

Hakukonemarkkinointi on jatkuvaa työtä, sillä toimenpiteiden ja kampanjoiden suoriutumista on seurattava sekä tarvittaessa tehtävä niihin muutoksia ja parannuksia, jotta saavutetaan todellisia tuloksia. Ymmärtämällä hakukonemarkkinointia ja sen tuomia mahdollisuuksia, yrittäjä voi tehdä parempia päätöksiä markkinoinnin saralla, seurata tuloksia ja sopeuttaa markkinointistrategiaa tilanteen vaatimalla tavalla. Ja jos omat taidot, aika tai jaksaminen ei tunnu riittävän, on osaava markkinointikumppani yrittäjälle oiva tuki!

Haluatko kuulla lisää hakukonemarkkinoinnin mahdollisuuksista? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!

Marko Tuliniemi  
Head of Digital 
0400 277974
marko@jatkotarina.fi