Hakukonedata kertoo kysyntäpotentiaalin ja kilpailutilanteen

Hakukone on oiva tietolähde, kun halutaan selvittää, miten paljon tuotteelle tai palvelulle on kysyntää, ja kuinka sen edetessä ostosuppilossa ostajien tiedontarve muuttuu. Samalla on mahdollista selvittää ajankohtainen kilpailutilanne sekä miten kovimmat kilpailijat toimivat ja mikä heidän markkinoinnissaan on kaikista tehokkainta. Ennen kuin tehdään markkinointia koskevia päätöksiä tai budjetointia, on syytä suorittaa avainsanatutkimus ja kilpailijakartoitus hakukonedatan avulla. Näin päätöksiä voidaan tehdä tutkittuun tietoon perustuen.

Tässä artikkelissa avaamme, miten hakusanatutkimuksen ja erilaisten hakukonedatan analyysien avulla voidaan selvittää kysynnän volyymia ja profiilia sekä arvioida kilpailijoiden vahvuuksia ja strategioita hakukoneympäristössä. Tämä tieto on yksi kulmakivi realististen myynti- ja markkinointitavoitteiden asettamiselle ja toimenpiteiden tehokkaalle kohdentamiselle. Hakudata ei siis ole pelkästään teknistä tietoa hakukoneoptimointia varten, vaan se tarjoaa myös markkinasta syvällistä tietämystä, joka on välttämätöntä strategisessa päätöksenteossa.

Kysyntäpotentiaalin kartoittaminen

Kysynnän määrän ja luonteen selvittäminen

Hakusanatutkimus on ensimmäinen askel, kun halutaan ymmärtää markkinan kysynnän määrää ja luonnetta digitaalisissa kanavissa. Sen avulla selvitetään, millä termeillä ja miten suurissa määrin potentiaaliset asiakkaat etsivät tietoa, tuotteita tai palveluita. Prosessi vaatii sekä luovaa ideointia että systemaattista analyysiä.

Koska hakusanatutkimus on työteliäs tehdä, saattaa tekoälyn hyödyntäminen käydä mielessä. Tämä voi toki joskus olla perusteltua, mutta useimmiten työ kannattaa tehdä manuaalisesti. Jatkotarinan asiantuntija käy yksitellen läpi asiakkaan toimialaan liittyviä hakutermejä 10 000:sta 15 000:teen, ja muodostaa syvällisen käsityksen kokonaisuudesta ja siitä, mitä hakija on hakua kirjoittaessaan halunnut tietää. Samalla jokainen hakutermi saadaan luokiteltua sitä parhaiten kuvaavaan kategoriaan.

Hakusana-analyysin pohjalta saadaan nippu tuotteeseen tai palveluun liittyviä kategorioita sekä jokaiselle kategorialle hakuvolyymi, eli kategoriaan kohdistuva hakukysyntä kuukausitasolla.

Kaupallisen potentiaalin arviointi ja sesonkivaihteluiden tunnistaminen

Hakuvolyymi on keskeinen mittari arvioitaessa eri aiheiden ja teemojen kaupallista potentiaalia sekä markkinan kokoa. Korkea hakuvolyymi viittaa yleensä suureen kiinnostukseen ja potentiaaliseen asiakaskuntaan, mutta se voi myös merkitä intensiivisempää kilpailua. On myös tärkeää erotella eri hakuintentioiden hakuvolyymit – miten paljon haetaan asioita, kun etsitään tietoa tuotteesta tai palvelusta ja miten paljon tehdään hakuja, kun ollaan tekemässä ostopäätöstä samaisesta tuotteesta tai palvelusta. Hakuvolyymi saattaa poiketa myös paikkakunnittain.

Hetkellisen hakuvolyymin lisäksi on tärkeää analysoida hakuvolyymien trendejä ajan mittaan. Kysyntä voi vaihdella kausiluonteisesti (esim. autopuolella ”kesärenkaat”, ”ilmastointihuolto”, “lohkolämmitin asennettuna”, pihapuolella “ruohonleikkuri”, “tuijan taimen”, “kevätlannoite” ) tai uusia trendejä voi ilmaantua (“Aviloo akkutesti” tai “rypäleiden viljely Suomessa”). Kysyntätrendien ymmärtäminen auttaa kohdentamaan markkinointitoimenpiteitä oikea-aikaisesti ja varautumaan markkinan muutoksiin.

Kilpailutilanteen kartoittaminen

Kun potentiaalisesta kysynnästä on saatu käsitys hakuvolyymien kautta, seuraava askel on ymmärtää, ketkä kilpailevat kysynnästä verkossa ja kuinka vahvoja he ovat.

Kilpailijoiden tunnistaminen ja vahvuuden arviointi

Digitaaliset kilpailijat eivät aina ole samoja kuin perinteiset kilpailijat. Hakukoneissa kilpaillaan näkyvyydestä tiettyihin hakusanoihin perustuen, ja kilpailijoita voivat olla myös esimerkiksi alan julkaisut, bloggaajat tai hintavertailusivustot. Kilpailutilanteen kartoitus sisältää:

  • Orgaanisen näkyvyyden analysointi (SEO, ilmaiset hakutulokset): Selvitetään, mitkä toimijat sijoittuvat korkealle tärkeimmillä hakusanoilla. Työkalujen avulla voidaan tunnistaa kilpailijoiden parhaiten sijoittuvat sivut ja avainsanat, joilla he saavat eniten orgaanista liikennettä. Tämä antaa kuvan siitä, kuka hallitsee keskustelua tietyissä aihepiireissä.
  • Maksetun mainonnan analysointi (SEM, hakusanamainokset): Tutkitaan, mitkä yritykset mainostavat hakukoneissa (Google Ads) relevanteilla hakusanoilla ja millaisilla panostuksilla. Mainosten näkyvyys, käytetyt avainsanat ja mainostekstit antavat viitteitä kilpailijoiden kohdennuksesta, budjeteista ja myyntiargumenteista. 

Kilpailijoiden vahvuuksien ja heikkouksien arviointi

Yhdistämällä tiedot orgaanisesta ja maksetusta näkyvyydestä voidaan muodostaa kattava kuva kilpailukentästä:

  • Vahvuuksien tunnistaminen: Missä aiheissa tai millä hakusanoilla tietyt kilpailijat ovat erityisen vahvoja? Hallitsevatko he esimerkiksi korkean volyymin avainsanoja tai tärkeitä hakutulossivu- eli SERP-ominaisuuksia?
  • Heikkouksien ja aukkojen paikantaminen: Onko olemassa relevantteja hakusanoja tai aiheita, joissa kilpailu on vähäisempää tai joissa kilpailijoiden sisältö tai näkyvyys on puutteellista? Tämä voi paljastaa mahdollisuuksia omalle yritykselle.

Tämä analyysi auttaa ymmärtämään, missä aihealueissa tai millä hakusanoilla kilpailu on kovinta vaatien merkittäviä panostuksia, ja mitkä aihealueet tai hakusanat taas voivat olla helpompia tulosten saavuttamisen ja oman aseman rakentamisen näkökulmasta. Paras tapa päästä liikkeelle nollasta on analysoida markkinajohtajan tekemiä toimenpiteitä ja hyödyntää vastaavanlaisia omassa liiketoiminnassa soveltaen ja sopivissa määrin.

Tiedolla kohti tehokkaampaa markkinointia

Kysyntävolyymin ja kilpailutilanteen tarkka kartoittaminen hakukonedatan avulla on välttämätön perusta menestyksekkäälle digitaaliselle markkinoinnille. Ymmärrys siitä, kuinka paljon potentiaalisia asiakkaita on tavoitettavissa tietyillä hakutermeillä ja ketkä toimijat kilpailevat heidän huomiostaan, mahdollistaa realististen tavoitteiden asettamisen ja markkinointiresurssien kohdentamisen tehokkaasti.

Kun tiedetään markkinan koko (hakuvolyymit) ja kilpailukentän rakenne (kilpailijoiden näkyvyys ja vahvuudet hakukoneissa), voidaan tehdä tietoon perustuvia päätöksiä siitä, mihin hakusanoihin ja aiheisiin kannattaa panostaa, millaisia sisältöjä tuottaa ja miten erottautua kilpailijoista. Tämä dataohjattu lähestymistapa ei ainoastaan tehosta markkinointia, vaan tukee suoraan myyntitavoitteiden saavuttamista varmistamalla, että panostukset suunnataan sinne, missä niillä on suurin potentiaalinen tuotto.

Ota yhteyttä!

Marko Tuliniemi 
Head of Digital 
+358 400 277 974
marko.tuliniemi@jatkotarina.fi